Äntligen, premiär!

Trots den tidiga sjösättningen blev det först premiär för segling denna helgen. Ett rejält bakslag för våren under andra halvan av april och första hälften av maj tillsammans med jobb och resande gjorde att vi helt enkelt inte har hunnit ännu. I helgen var det dock dags för en tvådagarstur tur. Besättning denna gång var Magnus, Elliot och Staffan. Den traditionella “barn-ombord”-flaggan (Jolly Roger) var nu också hissad.

Inga sjöröravare i sikte.

Nu har det dock hunnit vara riktig försommar några dagar och även helgen såg lovande ut. Första dagen bjöd på strålande solsken och inledningsvis svaga vindar. Målet för helgen var en kort tur till Tjärö för att testa på den nya restaurangen där. Vi blev inte ensamma om att försöka oss på det, men mer om det senare. Prognosen för dagen talade om tilltagande vindar, upp till 9-10m/s, men det var inget vi riktigt trodde på när man tittade på verkligheten. Mycket riktigt, framåt eftermiddagen ökade dock vindarna på till 7-8m/s så helt fantastisk segling! Efter visst påpekande från den yngre delen av besättningen om att båten lutade väldigt mycket, tog vi dock in ett rev i storen för att lätta ur.

Preimärtur innebär också premiärtur för nya focken från Hamel Sails. Den är lite kortare i akterliket än förra vilket ska tillåta en tightare inskotning mot centumlinjen för att komma ikapp de andra båtarna på kryssen. Det är där vi hittils varit sämst när vi tävlat mot andra likvärdiga båtar så förhoppningsvis ska den nya focken hjälpa oss att bli bättre på dessa bogar. Tyvärr har vi en sak mindre kvar att skylla på nu dock… Formen och stället på focken såg dock riktigt bra ut även om vi behöver mer riktig segling för att känna in den.

Ny fock!

Elliot var uppe i sittbrunnen ganska mycket under seglingen och det märks helt klart skillnad på att ha en 5-åring ombord. Det blir enklare varje år och han kan också vara mer delaktig. Han kunde tom sitta relativt stilla, för att vara en 5-åring, och titta på seglingen och omgivningen. Han styrde själv riktigt bra en stund och var mycket nöjd. Det finns hopp!

Till rors!

Fördäcksgast?

Ljugarbänken?

Väl framme i Tjärö var det ganska gott om motorbåtar inne vid bryggan vid nybyggda restaurangen. Vi hade missat att boka och det fanns ingen chans tyvärr att få mat där denna kväll. Lite synd, men samtidigt kul att det går så bra för dem och hoppas att satsningen faller väl ut. Bygget ser fint ut och deras koncept med att servera både frukost, lunch och middag tilltalar nog många som ser Tjärö som ett utflyktsmål antingen över dagen eller som ett pitstop för vidare färd.

Motorbåtsbryggan, Tjärö

Istället för kroghäng blev det en lugn sittbrunnsmiddag.

Sittbrunnshäng

Tjärö

Vi hade även tid att byta ut den trasiga pentryblandaren som antagligen frusit sönder under vintern. Efter att ha lyckats reda ut att den var “väldigt lik” den pentrykranen som fortfarande används på flera Dehler-båtar i produktion visade det sig enkelt att beställa en ny på deras supportsida. När den kom visade det sig dock att den var lite annorlunda i sammansättningen ändå, men med förhållandevis lite meck fick vi dit den nya och kunde använda det mesta av befintliga slangar och fästen. Bra blev det till slut.

Efter en lugn natt vaknade vi till ytterligare en dag badande i solljus och värme. Jag tog tillfället i akt och tog premiärdoppet i förhållandevis trevliga 17,5 grader. Friskt! Sedan kastade vi loss och drog oss tillbaka hemåt. Tyvärr var vindarna väldigt svaga, på snudd till bitvis obefintliga, så vi varvade segling med lite motorgång. Vi tog inomskärsleden hem till Ronneby.