Avmastning!

Som tidigare skrivet så kommer vi att vinterförvara Kampai på klubbens (RSS, Ronneby Segelsällskap) uppställningsplats detta år, som vi alltid tidigare gjort med Monsunen. Det innebär att vi måste masta av då klubbens kran ej är stor nog för att ta upp med masten på. Det var helt klart spännande att masta av 18m genomgående mast med dubbla spridare och jag måste erkänna att jag varit lite fundersam hur det skulle gå och hur man skulle göra. På det stora hela gick det dock mycket bra, men det är helt klart bitvis ganska tungt och framför allt en hel del pyssel med allt runtomkring.

Inledningsvis måste båten strippas så att riggen blir ren. Bommen måste av. Alla fall och revlinor måste ersättas med pilotlinor då de är dragna under överbyggnaden från masten till sittbrunnen. Snyggt, men lite pill.

Mycket att plocka bort...

Mycket att plocka bort…

Rigg och spinnakerbom

Rigg och spinnakerbom

Masten är som sagt genomgående och det har sina fördelar. Masten står nämligen fortfarande stadigt även då man lossat alla vant och stag. Det underlättar vid avmastning och antagligen ännu mer när man mastar på då man i lugn och ro kan spänna riggen när den kommit på plats.

Stadigt mastfäste

Stadigt mastfäste

När väl allt var strippat körde vi över till uppläggningsplatsen i Angelskog och till mastkranen.

Vid mastkranen

Vid mastkranen

Då lyftpunkten av masten måste ligga ovanför de undre vantspridarna måste kranens sling lyftas över dessa och sedan låsas med en lina ner till bomfästet för att ta vikten av masten. Detta funkade mycket bra men krävde en tur upp till vantspridarna i sjömansstolen. Detta måste göras varje gång, både vid av- och påmastning…

Mastklättring för att få kranslingen på rätt sida vantspridarna

Mastklättring för att få kranslingen på rätt sida vantspridarna

Sedan var det i princip bara att lossa alla stag och vant. Masten står som sagt av sig själv och när allt väl var redo var det “bara” dags att lyfta. Vi fick bra balans på masten så själva lyftet var enkelt men i detta läge hade masten gärna fått vara några meter kortare och några kilo lättare… Helt klart pyssel och lite fysiskt slit för att få ned och in masten till land.

Masthålet täckt, pilotlinor dragna

Masthålet täckt, pilotlinor dragna

När väl masten var strippad och inrullad i mastskjulet var det dags att köra tillbaka båten till hemmahamnen (15 min motorfärd över viken bara) för att invänta upptagning om någon vecka. Årets säsong är tyvärr slut, men med lite tur får vi lika vackert höstväder vid upptagning som idag vid avmastning.

Avmastad, i väntan på kranlyft och vintervila

Avmastad, i väntan på kranlyft och vintervila

Hemma vid bryggan och ett oljebyte senare så började det skymma och vi insåg att i princip hela dagen hade gått åt till detta. Vi gjorde dock inga större misstag, allt gick som tänkt och nästa gång ska vi nog kunna skynda på det hela.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *