Det är sommar i Sverige nu, bara så alla vet. 16 grader “varmt” men soligt, hyfsat behagligt och helt OK seglingsväder!

Årets andra seglats blev också en kort dagstur som bjöd på både riktigt fin halvvind och aktiv kryss men också förvirrade vindomslag och stiltje. Kul att segla båten på liten crew så man får öva på att jobba med autopiloten som extra hand. Väldigt smidigt. Jobbar också med att hitta lämpliga instrumentvyer på all ny utrustning men det börjar bli bra. Ny instrumentbräda är på gång som ska bli betydligt bättre och snyggare än nuvarande installation. Separat post kommer när allt är på plats.

Dagens maxfart blev sköna 7,2kn. Riktigt schysst halvvinds-go kring 6,5kn på vägen hemåt. Bjuder på en kort video från dagen.

//Staffan

 

Äntligen! Dags för säsongens premiärsegling! Efter en ganska kall maj kom äntligen solen och sommarvärmen tillbaka. Ca 20 grader i luften, strålande solsken, klarblå himmel och 2-4m/s.

Instrument, Magnus och sol

Instrument, Magnus och sol

Först var tanken att slutföra elektronikinstallationen. Lite småpill återstår dock, som exempelvis ett litet problem med plotterinstallationerna i instrumenthyllan som med elkabeln blir några få mm för djupa. Således måste jag sätta en tjockare list som flyttar fram instrumenten lite så att elkabeln inte går i instrumentgaraget. Förutom det lilla missödet funkar det dock som tänkt och blir precis så flexibelt som jag tänkte mig. Efter en extra titt i manualen och en snabb omskarvning av AIS-inkopplingen i NMEA2000/SeaTalkNG-nätet så funkade dess in-data som den skulle också. Blir ganska snyggt också om jag får säga det själv…

Plotterinstallation i instrumentbrädan

Plotterinstallation i instrumentbrädan

Plotterinstallationen vid ratten är klar och funkar men blev inte heller riktigt lika vridbar som tänkt. Vi har dock bestämt att vi seglar denna säsongen så som det är och försöker klura ut hur vi får det som vi vill ha det till nästa år. Fjärrkontrollen monterade vi inledningsvis på bygeln bredvid plottern så att man även i busväder kan zooma och sköta grundläggande funktioner utan att förlita sig på touch-funktionen i skärmen. Återstår att testa i verkligheten men tror att det kommer funka bra.

Plotterinstallation vid ratten

Plotterinstallation vid ratten

Det var inte mycket vind, så det blev en riktigt päsig första tur, men bättre än ingenting. Mest en kontroll av att allt är monterat och funkar som det ska, vilket det verkar vara. Lisa vad med ombord för första gången.

Lisa vid rodret

Lisa vid rodret

Återstår en rejäl städning och ihopplockning invändigt av båten som fortfarande är alldeles för kaotisk efter allt installationsarbete än vad brukligt är.

Staffan vid rodret

Staffan vid rodret

Allt som allt en härlig första dag på havet. Låt sommaren fortsätta på detta vis så blir det kanon. Av flottans och flygvapnets storövning såg vi inte så mycket mer än några JAS39 som gick in för landning på F17. Förhoppningsvis var mer på gång längre ut till havs.

Vart tog våren vägen? Efter en otroligt vacker och varm april blev det plötsligt blött, blåsigt och kallt igen. Förhoppningsvis är inte sommaren för 2014 redan förbi…

Båten är riggad och i princip segelklar. Lite installationsarbete gällande elektroniken kvarstår men har nu förhoppningsvis gjort klart allt hemma. Det är som vanligt själva installationen, skruva i saker och ting, göra hål, få saker att passa osv som är den stora utmaningen när man inte har helt rätt verktyg och kunskap. Börjar bli rätt bra dock.

Tack vare Svets & Smide i Karlskrona ser nu förutsättningarna för plottermonteringen vid styrpiedestalen riktigt bra ut, trots visst missförstånd oss emellan gällande designen.

Modifierad plotterbygel för montering vid ratten

Modifierad plotterbygel för montering vid ratten

Instrumentbrädan börjar också ta form nu. Det blev lite anpassning för att få in de nya Raymarine A75-plottrarna och jag är inte helt övertygad om materialvalet för den nya panelen, men det ska nog funka. Eventuellt får det bli en ny instrumentbräda av bättre material till nästa säsong. Den goda nyheten är dock att allt faktiskt fick plats!

Omonterad instrumentbräda

Omonterad instrumentbräda

Det nya SeatalkNG-nätverket i båtet är draget och monterat. AIS-integrationen med en Actisense NGW-1 verkar fungera. Trueheadings äldre AIS pratar enbart NMEA0183 och då jag vill ha in all data i det nya NMEA2000/SeaTalkNG-nätet valde jag att skaffa en konverterare för AIS även om det hade gått att meckla in AIS-signalen i nätet på annat sätt.

NMEA183 AIS-integration

NMEA183 AIS-integration

Lite andra småsaker som är fixade (redan innan sjösättning) är dels att vi äntligen fått akterspegeln prydd med rätt namn…

Akterspegel… och dels lite nya “Dehler-snygga” skot från Boding till storskot (som hade för grov dimension för taljans lås) och fockskot (som var slitna).

Dehlersnyggt!

Så, nu återstår bara att komma ut och segla…