Semestern närmar sig och det börjar bli svårt att hålla sig borta från sjön. Riktigt härligt sommarväder var också tillbaka vilket gjorde besöket vid båten ännu bättre. Tanken vara egentligen att fixa lite småsaker men då förutsättningarna kändes bra och det kröp i fingrarna gav jag mig ut på en solotur på några timmar i skärgården. Denna gång med fullt ställ, perfekta vindar och bättre koll på autopiloten.

Bitvis riktigt fint drag

Happy Skipper

Autopiloten gör verkligen sitt jobb bra. Idag fick jag även kläm på hur man får den att slå (tack) åt dig så att man kan koncentrera sig på fockhanteringen medan autopiloten snyggt sköter giren genom vind. Storen sköter sig själv. Klart smidigt.

Jag kryssade mig ut en bit i Ronnebyfjärden och stack sedan västerut i fin halvvind. Toppade omkring 8kn och vinden höll sig ganska stadigt kring 4-6m/s. Perfekt med andra ord.

Ray gjorde ett kanonjobb!

Tilläggningen med aktern inåt i Angelskog funkar perfekt när man är ensam ombord. Den välskyddade viken gör också att de flesta vindar inte leder till något större problem för båthanteringen. Båten parkerar sig nästan av sig själv.

Tillbaka vid bryggan

Bjuder på en liten film från dagen. Härligt var det i alla fall!

//Staffan

Idag tog Magnus, Mamma, Elliot och jag en liten söndagstur med Kampai. Sommarvädret ligger kvar över Blekinge, dock lite kallare i luften. Härligt seglingsväder ändå.

Vi tog en tur ut genom östra utfarten till Ronneby, sedan ett ben västerut mot Karlshamn och slutligen en bekväm slör tillbaka hem till Angelskog. Det var premiär i år för Elliot att vara med ombord. En stor skillnad på att vara fyra från att vara tre. Äntligen inga problem för att det gungar lite och man behöver inte hålla riktigt lika mycket koll själv längre. Även om Elliot tillbringade viss tid nere i ruffen med sina bilar och andra leksaker var han ändå med uppe och hjälpte till att både vinscha och hålla utkik. Härligt!

Fint skvalp

Lek med “Lusen”

IMG_5973 IMG_5978

//Staffan

Racing-dags! Rickard och jag tog oss an årets utgåva av Skärgårdsracet i Karlshamn. Såhär i efterhand får vi inse att bankappsegling shorthanded utan att haft tid att öva inte är någon lätt match. Vi seglade för dåligt och var alldeles för orutinerade för att göra vettigt ifrån oss.

Skärgårdsracet består av två dagars segling. Första dagen är det tre banrace (5-6NM) och andra dagen är det en distanssegling genom Karlshamns skärgård på ca 15NM. Första dagen bjöd på växlande väder och vind med allt från inledande svaga vindar, till åskskurar med tillhörande vindskiften och sedan en lugn och vacker sommarkväll igen.

Banracen fixade vi dåligt då vi inte hade rutin att hänga med i framför allt spinnaker-benen (de mer rutinerade slängde upp nylonet på varje tillåtande bog men vi hann inte få upp innan benet var slut) och annat strul. Bra och rolig erfarenhet dock men nästa år får det nog bli 1-2 fler i besättningen samt lite övning för att det ska ge något.

Gennakerskådning

Race!

Segelresultatet till trots bjöd kvällen på en trevlig after-sail med tillhörande god mat och öl i KSS klubbstuga. Trevliga seglare och många tips och glada tillrop.

Söndagen bjöd på strålande solsken och svaga till måttliga vindar. Banan sträckte sig österut genom Karlshamns skärgård och vi kom iväg ganska bra i starten och seglade äntligen lite bättre. Fick bättre fart i båten och kund ha tid att få ordning på trim och fart på de längre sträckorna. Tyvärr lurade vi bort oss lite i banföringen vilket medförde att vi seglade lite för långt och därmed tappade några placeringar. Trist, men bara orutin och dålig navigation att skylla på.

The heat is on!

Finn ett fel...

Finn ett fel…

Efter race seglade Rickard och jag direkt hem till Ronneby och hade även där en härlig transport. Allt som allt en mycket lärorik helg och laddar redan inför nästa event. Innan dess måste vi få till lite spinnaker-träning och några timmar tillsammans på båten så att handgreppen sitter. Öva, öva öva, tänk den som hade tiden till det…

Hemma igen

Bjuder även på en lite osammanhängande filmsnutt från helgen. Det blev inte så mycket tid över för mediaproduktion denna gången tyvärr…