Hösten tuffar på och säsongen börjar närma sig sitt definitiva slut. Än så länge så har hösten bjudit på mycket bättre väder än hela sommaren tillsammans så det är nästan lite synd att avsluta så “tidigt”. Å andra sidan, det kan snabbt slå om till några få grader över nollan, regn och snöglopp så lika bra att få allt avklarat i likt dagens strålande sol, 18 grader varmt och perfekta seglingsförutsättningar.

Idag var det dags för avmastning inför nästa veckas upptagning. Rickard, Magnus och jag körde över båten till Angelskog där vi tillsammans med två andra båtar utan några missöden mastade av. Det gick till och med väldigt smidigt och snabbt att få ner masten denna gång.

Segla istället?

På väg till Angelskog för avmastning

Redo för upptagning

Nästa helg är det dags för upptagning. Nu är det bara sju månader kvar till sjösättning…

//Staffan

Det har varit en ganska ok höst än så länge. Idag var det strålande. Sol, måttliga vindar och 17 grader varmt. Perfekt dag för lite segling med andra ord. Idag var även Mamma med ombord som äntligen fick lite segling med stora båten. Även Magnus och jag var med. Tanken att först segla lite och sedan påbörja avrustning inför kommande helgers avmastning och upptagning. Hösten är tyvärr här.

Då förra seglatsen innebar en skadad fock hade vi idag inte så mycket att välja på mer än genua 1 och åtminstone inledningsvis var det alldeles utmärkt. Lite senare på dagen så ökade dock vindarna så det blev att åka tillbaka hemåt enbart på storseglet. Inget större problem en dag som denna.

"Perfect day for sailing"

Magnus och Mamma

Väl tillbaka i hamn rustade vi av segel och dynor för att var väl förberedda inför nästa helgs avmastning. Sedan återstår upptagning helgen därpå för att sedan täcka och låta vinterns mörker lägga sig över seglandet för några månader.

Avrustning påbörjad

Bjuder på en liten film från dagens tur.

Snart är det vår!

//Staffan

Det fortsätter på inslagen väg, dvs mer kappsegling! Hösten har definitivt redan kommit (var sommaren här?) och regn, blåst och kyla börjar redan bli vardagsmat. För att inte tala om mörkret som redan kommer krypande, tidigare och tidigare dag för dag.

Denna helg var det dock dags för lite kappsegling igen, antagligen säsongens sista. Karlshamns segelsällskap anordnade ett shorthanded race, dvs kappsegling där man bara är två personer per båt, och vi hängde på. Besättning denna gång var seglarveteranen Staffan Lothsson och jag. Prognosen var väldigt växlande men de flesta väderinstutitioner verkade så smått vara ense om att det skulle bli ostadigt, regn och mycket vind. De visade sig ha ganska rätt.

Vi stack iväg på fredagseftermiddagen för att transportsegla Kampai till Svanevik i Karlshamn. Där var skepparmöte och plats för natten. Vi kom dit i ganska god tid innan skymning och framför allt innan Vägga fiskerestaurang stängde köket. Efter lite snurrande i hamnen och lite väl låga värden på lodet hittade vi till slut en bra plats långt ut på deras långa brygga. En god middag och en öl eller två senare kojade man gott för en ganska lugn, men lite regnig natt.
Transport till SvanevikTransportSolnedgång, Karlshamns skärgård

På morgonen var det dags för kort skepparmöte och det visade sig att vi var sex båtar till start. Två – tre hade hoppat av på morgonen pga vädret. Starten gick inne ifrån Karlshamns hamn, så vi tog oss dit och märkte direkt av att det blåste ganska bra. Första benet ut skulle dessutom bli en tight kryss eller i bästa fall tight sträckbog ut till Hanö i motsjö och regn. Härligt…

Innan start föll ännu en konkurrent bort, en Arcona 380 som fick något problem redan innan start och fick bryta. Synd. En Maxi startade i första startgruppen (ensam i gruppen men lite försprång) men bröt också antagligen ganska tidigt för vi såg den inte sedan. Kvar var vi fyra.

Vi fick till en bra start och var med bra i början. Vi körde med ett rev i storen och vanlig fock men fick ändå kämpa på bra. Bra grepp i vattnet med det djupa rodret, tack för det Simonis & Voogd! Regnet kom och gick och när vi närmade oss Hanö kom solen fram och vinden mojnade lite. Supersegling!

Efter runding av Hanö var det riktigt behagligt en stund med både sol, lite mindre vind och slör / läns. Dags för lunch. Bakom oss drog så nästa front in med regn och mycket vind. Det gick fort! Snart var vinden uppe konstant över 12m/s och toppade ut på 15-18m/s. Vi hade då lite tidigare fått en reva i focken och tagit in den för att inte skada den mer. Vi hade även beslutat oss för att bryta då det återstod ett ganska långt kryssben som hade blivit mycket svårt utan focken. Vi meddelade tävlingsledningen detta. Tråkigt, men rätt beslut.

IMG_4793 Regn och vind från Hanö

För full stor i plattläns satte vi nytt fartrekord med 12,1kn! Bra surfar och man fick en microkänsla av hur euforiskt det måste vara att ratta en VO-båt i 25-30kn och surfa…

Vi körde raka vägen hem till Ronneby och vinden fortsatte att hålla sig kring dryga 12m/s, så vår båtfart var god. Nästan så man började fundera på hur man skulle bromsa när vi kom in i skärgården. Vi höll stadigt mellan 7-9 knop. Lagom till förtöjning dök så solen upp igen och inne i Ronnebyviken så mojnade det och blev riktigt behagligt. Allt som allt två dagar härlig segling, trist att bryta racet men nästa gång då jädrar…

Sol i hamnen

En lite längre film med några goa åk…