Våren kom en kort sväng på besök och satte fart på båtsuget, men försvann snart igen. Innan sjösättning är det egentligen inte mycket som måste göras, mer än att täcka av och polera, men ständigt finns detta småfixande med grejer för att göra saker funka bättre eller funka som tänkt.

Nytt för säsongen är också att vi beslutade att sätta in en eltoa istället för vår pumptoalett. Efter en del velande föll valet ändå på att testa en Jabsco Lite Flush. Denna har fått lite blandade recensioner tidigare, men ett bra pris gjorde ändå att det känns värt ett försök. Fördelen ska vara att installationsmått osv passar med Jabscos manuella toalett, som var monterad tidigare. Inte att underskatta installationsförenklingar! Nackdelen verkar dock vara lite blandade erfarenheter av hur bra just Jabscos Lite Flush-modell är men de nyare varianterna, Lite Flush II ska ha en del barnsjukdomar tillrättade. Jag testade även toan på båtmässan nyligen och tycker ändå att den verkar rätt bra.

Sagt och gjort, det mesta är på plats men det återstår lite el-anslutning och fastskruvning. Jag passade på att byta någon av slangarna, men de flesta såg fina ut fortfarande så det kändes inte värt bekymret att byta, ännu…

Nästan monterad
Slangfix

Som tidigare nämnt så har det visat sig att inkopplingen till kylboxens Danfoss-kompressor varit fel, antagligen redan från varvet. Kompressorn slår aldrig av och även nu när jag bytt termostaten i boxen så är beteendet likadant. Efter lite utmärkt hjälp från Thermoprodukter med hur kablarna skulle sitta, en enkel omkoppling och vips så funkar termostat och kompressor som tänkt! Blå kabel på “T” så funkar det som tänkt.

Rätt sladd på rätt plats!

De gamla batterierna var utbytta en gång och högre än originalbatterierna. Det medförde att det inte passade med den lucka över batterifacket som antagligen funnits där i original. Jag kan inte minnas att jag fick med denna lucka (som inte passade då) när vi köpte båten från förra ägaren. Nu med de nya Litium-cellerna på plats är inbyggnadshöjden igen lägre och det går att ha ett “lock” över batterilådan vilket gör att stuven blir nyttig igen.

Batterifack utan lucka
Batterifack med lucka!

Slutligen testade jag även senaste tipset från Navico gällande B&G Vulcans möjlighet att snappa upp waypoint-information från NMEA2000-nätet. Som jag skrivit tidigare har jag inte fått den att göra det, dvs även om jag aktiverar GoTo Waypoint på min B&G Zeus3 vid ratten så vill inte Vulcan-plottrarna visa den relaterade datan (DTW/BTW osv). Nu verkar det dock funka, om man bara väljer rätt källa och rätt visning så fick jag det iaf att funka för viss data. Återstår att testa mer.

Snart sjösättning!

//Staffan