Lite mer kappseglingsdags! Godnattvalsen 2015 anordnas av Nättraby båtklubb och Hamel Sails och seglas i Karlskronabassängen. Vädret var strålande, 25 grader, sol och alldeles lagom med vind. Besättningen för racet var Kecke, Magnus och jag och vi kastade loss från Ronneby på fredagskvällen vid 19-tiden för att segla till Karlskrona. Svaga vindar men ändå god fart gjort att vi seglade nästan hela vägen och tog Hasslöpassagen in i bassängen. Det märks att det är augusti, även om sommaren kommit först nu, då kvällarna blir kortare och nätterna mörkare. Mörkret föll, dock stjärnklart med månsken, men det blev mörkernavigation hela vägen in till Tallebryggan där vi lade till strax innan kl 22. På vägen in mötte vi Polenfärjan som vänligt höll ett sökljus på oss, fast vi var väl synliga både med navigationsljus (båthöjd + tricolor i masttopp) och AIS. De ville väl veta var de hade oss. Väl i hamn hann vi med en god öl på hamnkrogen som i sann “kunden har rätt”-anda bände lite på stängningstiden.

Solnedgång på väg till Karlskrona

Solnedgång på väg till Karlskrona

Kvällssegling

Kvällssegling

Skepparmötet var kl 10 i Saltö fiskhamn och när vi kom dit märkte vi att det var ganska många båtar. 17 båtar var anmälda så detta var lite större regatta än vad vi trodde. Kul! Det visade sig dessutom vara en SRS-klass så alla startade samtidigt. Ännu roligare! Strålande vänder, måttliga vindar och helt perfekta förutsättningar för en bra kappsegling. Inget att skylla på.

Ready to race!

Ready to race!

I väntan på...

I väntan på…

Trångt på startlinjen

Trångt på startlinjen

Ett bra gennakerben!

Ett bra gennakerben!

Resultatet blev väl sådär. Vi klantade oss lite på de långa kryssbenen men var med bra i starten och hann ikapp på de benen som var perfekta för vår gennaker. Vissa ben blev för platta och vi skulle kört spinnaker istället, som de flesta andra gjorde, men vi var inte riktigt byxade för att prova det just då. Nästa gång. När det blir för platt är gennakern dock värdelös, så spinnakern hade hjälpt oss mycket. Vi fick också bättre stuns på fart/vinkel på kryssen efter ett tag men då var det redan kört. Slutresultatet blev dock bättre än förra gången och det var en helt fantastiskt bra dag på sjön.

Efter målgång och lite eftersnack drog vi oss tillbaka till Ronneby för fulla segel. Vi gick via Hasslöbron hem och sedan upp med gennakern igen för någon timmes riktigt schysst slör med god fart hemåt. Avrustning och avtvättning sedan var och en hem till sitt.

På väg hemåt, relaxed mode

På väg hemåt, relaxed mode

Ekenäs

Ekenäs

Bjuder även på en liten filmsnutt från seglatsen.

På måndag börjar jobbet…

//Staffan

 

Fortfarande inte mycket till sommar även om solen faktiskt letat sig tillbaka. Temperaturerna är dock inte mycket att glädjas över och kryper sällan över 20-gradersstrecket. Denna gång gav Magnus och jag oss ut för en tre-dagarstur med barn, men denna gång var besättningen förstärkt med Iveta.

Vi gav oss av i svaga vindar för att ta ett första stopp på Dragsö i Karlskrona skärgård. Molningt men ganska behagligt och inte överdrivet kyligt. Regnet hängde dock i luften men kom först på natten. En vacker solnedgång med mycket märkligt ljus som sedan varvades med regn och uppehåll.

Kusiner till havs

Kusiner till havs

IMG_4608

Fördäckare

Fördäckare

"Broöppning kommer att ske"

“Broöppning kommer att ske”

"Dags för 3DL-genuan?"

“Dags för 3DL-genuan?”

Solnedgång, Dragsö

Solnedgång, Dragsö

Dragsö är en mycket bra hamn när man har barn med. Badplats och campingen med sin lekplats och andra saker att titta och klättra på ligger nära. Elliot var ute och letade lekplats men blev ändå inte riktigt nöjd eftersom rutschkanan var blöt och gungorna för stora. Däremot gick det utmärkt för både Karin och Elliot att strosa runt i vattenbrynet och stranden och gå ut till lite stenar och bryggor i vattenbrynet.

Morgondopp

Morgondopp

Magnus och jag har aldrig testat att gå under Senorenbron med nya båten, så vi tänkte att vi var tvungna att testa. Bron har 18m seglingsfri höjd och enligt databladet ska vår båt ha ca 17m maxhöjd inklusive Windex. Vi hade dessutom lite lågvatten på vår sidan men passagen gick utan problem. Bra att veta, då man då ändå kan våga sig på inomskärsleden bort till Torhamn.

Efter slutfört uppdrag seglade vi tillbaka i Karlskronabassängen och satsade till slut på att landa på DrottningskärAspö med dess spännande fästning som utflyktsmål. En smidig tilläggning med ankare i den lilla hamnen funkade fint och vi dockade oss lätt bredvid en tysk Bavaria med ett äldre par som glatt hälsade på den yngre delen av besättningen. Väl förtöjda blev det först lite bad för Karin på klipporna medan Elliot mest ville titta på ambulansen och brandbilen som stod inne i ett litet garage på Aspö. Sedan vandrade vi bort till fästningen för att äta och titta på de gamla kanonerna. Ett härligt ställe för de mindre med massa gångar och trappor att springa och spöka i.

Drottningskär

Drottningskär

Big gun

Big gun

Så var det dags att dra sig hemåt Ronneby igen och vi kastade loss på morgonen. Allt gick bra tills vi skulle ha upp ankaret som visade sig sitta som berget. Vi kämpade, körde fram och tillbaka, ruckade båten och satte ankarlinan på winschen och till sist så kom det så sakta upp. Tungt, tungt, tungt. Vad hade vi fått med oss upp? Jo, ytterligare ett ganska stort ankare som legat på botten ett längre tag. Åtminstone ytterligare 15-20kg att få upp. Inte helt bra för inblandade ryggar. Det gamla ankaret åkte så fort som möjligt tillbaka ner i vattnet för att vila ytterligare många år. Knepig fångst.

Coooling

Coooling

Trots att alla vindprognoser sa att det skulle blåsa 3-4m/s möttes vi av något helt annat inne i bassängen. Vi planerade först att gå utomskärs hem, men när vi mötte vinden bestämde vi oss att gå inomskärs och tillbaka via Hasslöbron ändå. Även i bassängen var det dock vind rätt i nosen, svår kryss och byar på tvåsiffrigt, vilket gjorde det lite väl bra med tanke på besättningens sammansättning. Det fick bli motor ett tag och sedan lugnade sig vindarna efter bron. Märkligt att både prognoser och aktuella observationer kan vara så annorlunda än vad som verkligen upplevdes på plats.

Ytspaning

Ytspaning

Till slut, förtöjda och nöjda i Ronneby. Det är helt klart annorlunda seglin med barn ombord. Helt annan planering krävs, korta dagar och bra resmål och “happenings” i hamnarna. Vila får man väl göra när man blir gammal…

//Staffan

 

Äntligen, lite sol och lite värme. Augusti, så kanske finns det lite hopp om resten av sommaren och seglingen ändå.

Magnus och jag gav oss ut tillsammans med Karin och Elliot för att segla till Karlskrona. Första dagen bjöd på 5-7m/s halvvind vridande till slör och sol så det blev en riktigt behaglig tur in till Tallebryggan i Karlskrona. Karin och Elliot höll sig mest under däck där de antingen lekte, sov eller krävde uppmärksamhet. Väl framme visade det sig att det var festival och full rulle i stan. Hamnen var i princip helt full men efter att först legat långsides med en tysk flyttade vi till en bättre bryggplats som blev ledig.

Ivrig att starta motorn

Ivrig att starta motorn

Sysslor...

Sysslor…

IMG_4489 IMG_4490

I Karlskrona möttes vi av Pappa, Birgit och Lisa och tillsammans med dem åt vi en god middag på sjökrogen innan det var dags för Kampais besättning att sova. Lugnet som infaller när barnen har somnat… Tyvärr visade det sig att bryggplatsen låg alldeles för nära en högljudd och välförfriskad motorbåt med gäster så natten blev inte så lugn som man kunde hoppats på.

Lisa möter upp

Lisa möter upp

Dags att koja

Dags att koja

Lugnet när barn sover (förutom festivalen)

Lugnet när barn sover (förutom festivalen)

Efter en ganska god natts sömn var det dags att kasta loss för att bege oss tillbaka till Ronneby. Solen sken och Karlskronabassängen låg i princip helt bleke. Elliot och Karin satt längst fram och hängde. Vi tog vägen via Hasslöbron ut och kunde sedan segla i en fin lätt bris på 2-3m/s hemåt.

"Fiskar"

“Fiskar”

Stekare

Stekare

Kusinhäng

Kusinhäng

I väntan på broöppning

I väntan på broöppning

På vägen in via Gåsefeten blev det dock plattläns i ännu svagare vindar och tillsammans med dyningen gjorde det turen minst sagt obekväm. Seglen åkte ned och motorn igång för förtöjning och avmönstring.

//Staffan