Då sommarvärmen verkar göra ett för stunden sista ryck tog vi oss ut på en dagsseglats med lunch på Tjärö. Strålande väder men lite väl lite vind tyvärr. Bitvis gick det dock bra att segla.

Periodvis bleke
Förtöjd för lunch

På Tjärö var det helt fullt på bryggorna. Vi hade lite tur och fick en bra plats på seglarbryggan. Äntligen var det även badbart med vattentemperatur på härliga 22 grader.

Tjärö, fullt (färjeläge längst ut)

På väg hemåt dog vinden ut ännu mer så det blev en del motorande.

Bitvis lat besättning
Lite segling
Slut för denna gång

Det ser framöver ut som att sommaren är på väg att ta slut. Kvarstår dock lite kappsegling och kanske någon enstaka tur till innan hösten kommer på allvar och seglingssäsongen är slut för denna gång.

//Staffan

Semesterdags och seglingsdags. Efter ett kort besök av riktig sommarvärme under slutet av juni lyste solen och värmen med sin totala frånvaro under första delen av juli. Blåsigt, kallt och allmänt ostadigt med temperaturer kring 15 grader snarare än 20. Lite trist, men inte mycket att göra åt det hela.

Vi började med att segla ned till Åhus där Elliot skulle spela beachhandboll. Seglingen gick via Hanö och var, förutom avsaknaden av sommarvärme väldigt fin. Hanöbukten bjöd på ca 10(!!) grader i vattnet och västliga friska vindar.

Kryss till Hanö
Hanö
Utbildning vid masten
Åhus

Åhus är som alltid en trevlig och bra hamn men det är också rätt livligt. Antingen är det aktivitet på industrikajen med lastbilar som kör fram och tillbaka eller så är det högljutt disco på strandpaviljongerna till sent in på natten. Dessutom börjar nog servicehusen behöva sig en uppgradering om man vill fortsätta vara ett bra tillhåll. Beach-handbollen som arrangemang höll dock mycket god klass och var väldigt bra arrangerat. Elliots lag kämpade tappert och efter två dagars handboll var de helt slut.

Vi fortsatte vår seglats till Simrishamn. Fin segling och Simrishamn är, som nästan alltid, en trevlig och lugn hamn att komma till.

Situationsanpassning
Happy sailors
Mot Simrishamn
Lite växlande väder
Regnskur

Extra roligt var att vi sprang på vår gamla Kampaj, Monsunen och dess nye ägare. Kul att se att hon tas om hand och seglas. För att vara snart 45 år gammal såg hon väldigt fin ut och vi önskar fortsatt glädje till nye ägaren.

Simrishamn by night

Efter Simrishamn tog vi ett lite längre ben tillbaka norrut till Tjärö. Fantastiskt fin segling med A2 och Code-segel större delen av dagen. Framme i Tjärö var det ganska fullt men vi fick en bra plats vid bryggan. Vi stötte även på den tyska proffsseglaren “Oli” som var på besök med sin pimpade Hanse. Äntligen fick även Therese bekräftat att det faktiskt går att korsa Hanöbukten utan eländig sjö och potentiell sjösjuka!

A2 in action
Nya peket
Hanö passeras
Hanöbukten i sol

Då delar av besättningen skulle mönstra av gick vi hem till Ronneby för att göra så. Therese, Elliot och Staffan tog en lugn kväll i Ronneby för att sedan fortsätta några dagar. Kvällen bjöd på en fantastisk middag ombord.

Middag ombord

Vi gick till Karlskrona med igen kanonsegling för Code. Härligt segel måste jag säga.

Lite kryss ut från Ronneby
Elliot till rors
Crusin’
Code-bog in mot Karlskrona
Storbesök i bassängen

Vi fick en fin kväll i Karlskrona med sol och värme och sprang även på lite andra känningar på bryggan vilket alltid är kul.

Karlskrona by night

Sist drog vi oss hemåt Ronneby igen för att förbereda för andra semesteraktiviteter. Många saker som ska hinnas med. Seglingen hem skedde i nästan totalt bleke men vi fick ändå fart på skutan även om sista timmen gick för motor.

Bleke
Liiiite vind

Mer segling kommer, men slut för denna gång.

Rent skepp, redo för nästa segling