Ännu en dag med strålande solsken, 25 grader varmt och bra vindar. Även ännu en dag där man undrar lite hur SMHI gör sina vindprognoser. 5-6m/s stod det i prognosen men sanningen var närmre 8-11m/s. Ett rev i storen med andra ord då vi igen seglar med barn ombord. Besättning för dagen var Magnus, Karin, Iveta och Staffan.

Magnus till rors

Iveta och Karin på däck

Bra fart!

Block...

Block…

Riggbild

Vi hade ingen direkt tur planerad för dagen utan mest att komma ut och segla, försöka hinna med ett bad på Stora Ekön på vägen hem och sedan tillbaka till Ronneby.

Karin

Karin på Stora Ekön

23 grader i vattnet gjorde att badandet blev riktigt behagligt. Stora Ekön låg dessutom fint i lä så det var varmt, lugnt och skönt.

Akterspegelsbad

Sista biten hem blev, precis som förra seglatsen, en tight och aktiv kryss genom den ganska trånga västra infarten till Ronneby. Roligt och bra träning!

På väg in till vår hamnplats noterade vi att en dansk gästbåt hade lagt sig på vår plats så vi fick vänligt förklara för dem att det inte var en gästplats de låg på. Just vår plats saknar tydligen just nu en röd indikering på att platsen är upptagen, vilket vållade lite diskussion, men de flyttade sig snällt till en annan ledig gästplats.

Det blir svårare och svårare att hitta dagar som passar samtliga inblandade men äntligen fick vi till en seglingshelg med grabbgänget. Målet för helgen var Hanö och väderprognosen såg lovande ut. I vanliga fall när man ska ta sig till Hanö blåser det alltid just därifrån, så även denna gång, men med god vind och kryssvänlig skuta tog vi oss dit med god fart. Vi seglade till och med ifrån en Arcona 370 men förlorade ändå i slutet då de antagligen var bättre seglare och lyckades hålla en bättre kryssvinkel än vi just då… Vi fick bättre ordning på fart och kryssvinkel på vägen hem…

På kryss!

Helgen besättning var Rickard, Kecke, Grahn och Staffan. Sverige fortsätter att visa sig från bästa sommarsidan och bjöd på 25 grader, strålande sol och ca 7-9m/s. På snudd till perfekt.

Rickard...

Rickard…

Kecke och Grahn

Även om vi kom in till Hanö i ganska god tid började hamnen fylla på ordentligt. Hanö är en populär hamn för seglare som kör längre resor längs med ostkusten och blir ofta ett naturligt stopp på vägen upp eller ned. Därav ett stort antal danska, tyska och holländska seglare.

Börjar bli fullt

Efter en god middag på Hanökrogen “Briggen” med sedvanlig eftersläckare i sittbrunnen bjöd naturen på en vacker solnedgång över en lugn Hanöbukt.

Hanö by night

Hemresan blev precis som ditresan en ganska hård kryss. Vinden hade vänt och även om prognoserna pratade om 5-8m/s var det snarare 9-11m/s i princip hela vägen. Som kanonavslutning blev det en tight och aktiv kryss via Ronnebys västra infart bland kobbar och skär. Kecke lyckades, sin vana trogen, även sätta årets hittills högsta uppmätta fart på dryga 9kn.

En god helg med fin segling, god mat och i gott sällskap. Finemang!

Bjuder även på en liten film från trippen! Enjoy!

Efter den ganska lyckade dagsturen med barnen planerade vi en kortare seglingstur till Tjärö med övernattning. Besättningen för helgen var Magnus, Lisa, Karin, Elliot och Staffan. Det fantastiska sommarvädret håller i sig och trots en ganska skumpig utresa för motor i motvind så blev turen riktigt behaglig när vi satte segel och lade om kursen mot Tjärö inlopp. 25 grader varmt, strålande solsken och omkring 21 grader varmt i vattnet! I Östersjön! Sommaren kan knappt bli bättre.

Elliot redo att "Backa båt"

Elliot redo att “Backa båt”

Väl framme på Tjärö lade vi till för ankar vid en nästan full brygga. Tjärö är ett mycket attraktivt resmål och det är ofta fullt både inne i hamnen och lite längre ut på segelbryggan där vi brukar ligga. Ibland är det lite svårt att få bra fäste med ankaret men med vårt nya ankare har det funkat bra de senaste gångerna. Dessutom var vindarna lugna och nattplatsen väl skyddad.

Elliot utforskar Tjärö

Kusiner på traktor

Tryggt för ankar

Kvällsfika i sittbrunnen

Natten var lugn och på morgonen var det dags att bege oss tillbaka till Ronneby. Det blev ytterligare en mycket fin seglats med bra vindar och en lagom halvvind hemåt.

Lugn sommarmorgon

Eftersom både Magnus och jag var upptagna med att sysselsätta den yngre skaran av besättningen fick Lisa ta rodret och styra oss hemåt.

Lisa till rors

Efter ett tag kom dock de modernare hjälpmedlen fram för att sysselsätta barnen en stund… Att slå knopar, sitta lugnt och stilla i sittbrunnen och njuta av seglingen eller bara slappa lite verkar inte finnas i deras värld riktigt ännu. Är dock mycket nöjd med att de åtminstone verkar gilla att vara ombord och att ingen av dem verkar vara känslig för sjösjuka (ännu).

"Datande" kusiner

“Datande” kusiner

Sammantaget en mycket bra premiär för att bo med barnen på båten, om än en kort stund. Förhoppningsvis fortsätter de att gilla att vara ombord och kanske blir det även lite lättare när de, åtminstone Elliot, blir några år äldre.

Sommar och semester i strålande solsken och värme. Härligt. Efter jollepremiär hemma i sjön börjar det bli dags för lite “riktig” segling igen. Förhoppningen för året är att kunna segla lite med våra barn och kunna komma ut på kortare dags- och fådagarsseglatser. Idag var en första “inskolningsdag” för året. Tyvärr var vinden lite väl kraftig för att ta en längre sväng (det blåste 9-14m/s, väldigt byigt) så efter en god lunch, lite kaffe och fika tog vi en kort sväng för motor när det hade mojnat lite.

Ombord!

Cruise-mode

Besättning för dagen var Magnus, Karin, Lisa, Elliot och Staffan. Med Lisa vid rodret kunde vi andra slappa och njuta av vinden i håret och solen i ansiktet.

Ruttplanering

Superfaster!

Akterspegelshäng

Vi passade även på att göra i ordning båten invändigt som ännu inte riktigt hunnits med. Vi monterade även skydd på Y-bommarna för att skona skrovet vid hårdare tilläggningar (vilket givetvis aldrig händer).

Vid bryggan

Nästa år får det blir en rejäl satsning på att rekonditionera, polera och vaxa skrovet…

//Staffan

Inte direkt relaterat till just Kampai, men likväl till segling! Efter att ha gjort oss av med en äldre segeljolle som inte används på något år hemma på gårn’ så kom en ny medlem i båtfamiljen på plats. Kanske kan den fylla seglingsabstinensen på insjön när man inte har möjlighet att komma ut på riktigt vatten med Kampai.

Efter att ha tittat på RS Vision på båtmässa förra året så har vi funderat på att skaffa en, men nu blev det äntligen av. Leverans lagom till sommaren och perfekt för att träna upp trimkunskaperna.