För att göra hanteringen av båten lite enklare så tänkte jag inför nästa säsong justera vissa dragningar av trim- och löpande rigg. Tanken är att dels justera kicken så att den får lite högre utväxling och dubbelkommando, dels göra en lösning på inhalet till focken som håller och dels byta de två mest använda fallen som närmar sig 10-årsstrecket. Passande nog hade Dehler-klubben en kvällsträff på Hjertmans i Stockholm där Robline var och pratade tågvirke… 

Kick förändras så att den tas bort från avlastaren, där den sitter idag och istället via högre utväxling går ut till svirvelfästena bredvid vinscharna på båda sidor. Detta ger dubbelkommando, frigör en avlastare och förenklar förhoppningsvis hanteringen av kicken. 8mm Robline Admiral 3000 samt flyttade / bytta Harken carbo 57-block som ger 4+3 utväxling mot tidigare 3+2. Om det ej räcker får det bli en ytterligare kaskad på kicken, men borde funka som tänkt.

Kick, Robline Admiral 3000 8mm + Harken Carbo 57

Inhalet till focken funkar inte riktigt som tänkt och efter diskussion med flera andra D34SV-ägare tänkte jag nu försöka en lösning där en och samma kontrolllina, som fästes i avlastaren på kickens tidigare plats, används för att kontrollera båda sidors inhal. Även här en 8mm Robline Admiral 3000 som sedan via en splits använder 4mm Dyneema via tidigare block och utväxling. Återstår att se hur bra detta funkar i praktiken, men arbetshypotesen ligger fast. Värt ett försök.

Inhal till fock, Robline Admiral 3000 8mm och 4mm Dyneema

Slutligen utbyte av stor- och genua-fall i förebyggande syfte. Här blev det, tack vare superpris hos Marinaman, Liros V-Force 10mm i snabba färger.

Liros V-Force 10mm

Nu ska det bara hinna fixas med allt utbyte också… men än så länge känns våren ganska långt borta.

//Staffan