Dags för årets sista kappsegling. Höstkänslan började ge sig till känna även om solen faktiskt var framme en hel del. Som alltid är logistiken svår att få ihop gällande besättning och kappsegling, så denna gång blev det bara Magnus och jag. Magnus dessutom direktinflugen från jobbet och vi strålande samman först sent på fredagskvällen i Ronneby. Efter en kort natts sömn begav vi oss av tidigt mot Karlskrona. En fin inledande seglats med gennaker satt som sedan övergick i en sista timmes motorgång för att hinna till registrering och skepparmöte inför 39:e Godnattvalsen.

Transportsegling i arla morgonstund

Väl på plats i Saltö fiskehamn var det gott om båtar som skulle vara med och tävla. Totalt 22 båtar i två klasser. Kul! Åtminstone två båtar (Hans Fareast 28 och en X43:a) som vi på pappret inte skulle behöva segla bättre än =)

Efter en tight och bra start hängde vi på bra. En kortar första sträcka för fock och sedan upp med A2:an så körde vi på bra och drog tom om X43:an. Vid förta rundningsmärke var vi lite sena med att plocka ned vilket ledde till att vi kom runt lite sent och fick börja kämpa ikapp. På två personer är det mycket att göra, hela tiden. Det var dock egentligen perfekt väder med lagom mycket vind för oss. På länsbenen var det på snudd till för lite vind för att få gennakern att stå bra, men det gick ganska ok ändå. Vi hade dock nu blivit omkörda av de snabbare seglarna och låg som sjunde båt i startfältet. En placering vi höll ända in i mål. Resultatet blev dock långt därifrån, men för första gången i år; Inte sist! =) Vi gjorde inga större missar utan det handlar egentligen om det vanliga problemet, att vi inte är duktiga nog att få ut de 10-15% mer fart ur båten vi borde kunna. Ibland går det bra, ibland går det mindre bra. Nästa säsong får det bli några timmars proffs-coachning för att få ordning på det.

Båtar bakom…

… och båtar före.

Efter seglingen satte vi direkt kurs hemåt Ronneby och hade en härlig halvvindssegling i princip hela vägen hem. Lätt dimma började göra sig påmind och vi förtöjde i hemmahamn kl 18, dvs 12h efter vi lämnade kaj samma morgon. En intensiv seglingsdag med andra ord.

Godnattbanan 2017 (och alla andra år?)

Snart är det höst och lågsäsongen börjar närma sig. Förhoppningsvis blir det några turer till innan det är dags för upptagning i början av oktober. Sedan börjar den långa väntan…

//Staffan

Dags för lite tävling igen. Denna gång bestod besättningen av Magnus, Fredrik, Tobias och Staffan. Vi lämnade Ronneby kvällen innan för transport till Karlshamn och Tärnö runt. Fin segling med regnet hängade i luften, ett smått onaturligt solljus och extremt hög luftfuktighet. Något var på gång.

Magiskt ljus

Väl framme i Karlshamn tog vi vår lånade plats i Svanevik och begav oss till fiskrestaurangen i Vägga för lite kvällsförtäring. Väl där började det så smått regna men efter ett antal “nu borde det inte bli värre” kunde vi först lämna stället framåt 23-tiden när regnet äntligen avtog. Det regnade ordentligt… Även natten innehöll en hel del nederbörd.

En liten rolig teknikfix var att jag hittade LED-lampor som lyser vitt/rött och växlar vid tändning. Bra för interna båtbelysningen och testet visade sig vara riktigt bra. Får nog bli några sådana till på bra platser.

LED-installation, Battlestations!

Dagen för tävlingen lovade ganska fint väder med mycket SV-vind, uppåt 10-15m/s framåt eftermiddagen. Än så länge var det dock behagligt och perfekta vindar. Frukost och skepparmöte avklarades och de 16 startande båtarna, indelade i två klasser, gjorde sig redo för start.

Crew

Efter en ganska bra start och första strecka var det upp med A2:an och försöka hänga på bland andra Hans snabba och välseglade Fareast 28, men det gick sådär. Vi förlorade som vanligt mest på de kryss-stråken där vi ännu inte får riktigt bra fart i båten. Resultatet lämnar som vanligt allt övrigt att önska, men det var en rolig och bra kappsegling. Revansch nästa år.

Magnus till rors

A2

Gennakertrim

Kryssben

Efter målgång (som fjärde båt) styrde vi direkt kosan hemåt Ronneby. Vi gick vägen inomskärs och hade en fin lugn första tur men efter gatten in till Tjärö började vi märka av den kraftigt ökande vinden. Som tur väl på rätt håll, så vi hade en fin slör/läns hemåt som började i fullt ställ och slutade i max-revad stor och inrullad fock. Max-vind loggades till 16,8m/s och vi loggade konstant dryga 9kn trots bottenrevad stor.

Undanvind!

Inomskärsleden från Tjärö till Ronneby blir helt klart intressant i hög sjö och bra fart. Ganska smalt på sina ställen med vassa klippor och grynnor på båda sidor båten. Spännande =)

Bjuder på lite film och foto från Tobias.

//Staffan

Några få dagar av sommarvärme kom över landet såhär i slutet av semestern. Vi bestämde oss för att ta en lite tur över dagen för att stilla abstinensen. Denna gång fick jag även med Therese ut på årets premiärtur. Besättning för dagen var Magnus, Iveta, Karin, Elliot, Therese och jag.

Elliot och Therese

Vi kryssade ut i väldigt lugnt väder med 2-3m/s SV. Inga vågor, sol och ganska varma vindar. Bra ställ på kryssen och helt ok fart i båten. Den skjuter fart riktigt fint i minsta vindpust.

Therese till rors

Therese och Elliot övade på att slå lite knopar och Magnus svabbade däcket. Bra arbetsfördelning.

Knopträning

Magnus jobbar

Väl ute satte vi vår A2:a och satte fart tillbaka in mot Ronneby.

A2!

Therese jobbar

Sista biten in dog vinden totalt och efter segelnedtagning blev det riktigt solgass sista biten in. Tyst och lugnt…

Fru till sjöss

Kanske lite mersmak? =)

En kort film av dagen gick också att få ihop.