Det har varit sämre med deltagande på kappseglingar för Kampai i år. Denna helg var det dock dags för Nättraby Segelsällskaps traditionella (41 år!) Godnattvalsen.

Rickard och jag seglade till Karlskrona i härlig SV uppåt 9-10m/s och loggade konstant 8-9,5kn. Härlig segling i sensommarsol och varmt vatten.

Rickard gillar läget
Happy Skipper

Efter ett kort pitstop för tankning vid sjömacken parkerade vi i Marinan där det var gott om plats.

Kampai

Lördagen lovade strålande solsken men svaga vindar. På väg ut till Saltö och skepparmöte mötte vi en sällsynt representant för svenska Marinen.

Inför kappseglingen mönstrade resten av besättningen på som bestod av Tobias, Staffan och Noel. Planerad start var kl 11 men den sköts först upp ca 30 minuter då vinden var mycket svag. Efter ett antal lite förvirrade omstarter kom vi dock iväg 11:45 i svag 2ms S/SV. Totalt var vi 18 startande båtar.

Förberedelser inför start
Trainee ombord!
I väntan på vind …

Vi lyckades segla ganska skapligt i år och hade en underbar dag på havet med fin segling och omkörning båtar. Bra genanker-ben där vi fick fint drag i A2:an och ett par bra kryss-ben utan att förlora stort, som vi brukar göra.

Staffan i sitt esse
Koncentrerad besättning

Vinden ökade lite och var som mest omkring 5-6m/s pendlande mellan S och SV, så helt perfekta förutsättningar. Vi seglade upp oss som andra båt över mållinjen men det är svårt att stå sig mot alla andra duktiga seglare i Expresser, Star- och Folkbåtar. Kul är det i alla fall. Vi slutade på plats 10 av 18 startande båtar.

Efter målgång och obligatorisk varmkorv seglade Rickard och jag hem båten till Ronneby igen. Vinden mojnade av totalt framåt kvällen så det blev en hel del motorgång hemåt, men det var en strålande sensommarkväll och ett gott dagsverke.

Östersjön i sensommarsol
Rickard kontemplerar
Home sweet home

//Staffan

Sommarlovet och semestrarna börjar lida mot sitt slut. Förhoppningsvis är inte seglingssägongen slut än och det finns åtminstone några mindre kappseglingar kvar under sensommaren att ta del av.

Idag var Karin, Magnus, Elliot och jag ute på en dagstur med lunchstopp på Stora Ekön. Sol, vind och vad mer kan man begära. Varmt i vattnet och egentligen en helt vanlig bra svensk sommardag.

Magnus till rors

Karin och Elliot tävlade om att hålla fötterna i vattnet, men med 22 grader i vattnet var det inte någon utmaning längre. En betydligt mer utmanande lek på vårenkanten …

Akterspegelshäng
Karin och Elliot

De nya snygga fendskydden är på!

Kampai i hemmahamn

Väl timeat tillbaka i hamn kom regnet.

//Staffan

Så var det dags för en andra tripp med utökad besättning. Första dagen bjöd på vacker sommar med sol och behagliga vindar. Vi drog över till Hanö igen och testade restaurangen som, på gott och ont, svidat om till att bli en tämligen sådärbra pizzeria.

Vissa höll mest till där uppe …

Välfylld sittbrunn

… och andra mest där nere.

Underhållning under däck

En riktigt fin dagssegling med glad besättning.

Therese
Eja och Peter till rors
Det kliar i jaktfingrarna hos somliga …

Det var dock en väldigt fin kväll som avslutades med smygande på hjortar och letande efter Drakmärket.

Listerlandet
Kampai i semesterskrud, Hanö

Dagen efter bjöd på helt annat väder. Vi tog oss norrut och in i Karlshamns skärgård för att slippa vind och vågor men möttes av regn och bitvis gammal sjö. Perfekt utgångsläge för sjösjuka vilket också slog igenom hos delar av besättningen.

Utslagen besättning

Senare på dagen friskade vinden i och regnskurarna avlöste varandra men på det stora hela riktigt fin segling.

“Måste det luta så …”
Magnus till rors, somrigt värre.

Allt som allt ändå en fin tur med bra segling och trevligt sällskap.