Då var det definitivt slut för i år. Täckställning och presenning på, batteribanken fulladdad och båten är klar för vintern. Förhoppningsvis står vi lite mindre utsatta för höststormarna detta året.

IMG_3380

Vintertäckning

Vintertäckning

Under vintern kommer Saltö Varv att genomföra de nödvändiga reparationerna av ljusinsläppen i överbyggnaden så förhoppningsvis ska allt vara klart för sjösättning till våren direkt. Vägen mot tät båt går framåt, ett steg i taget. Tanken är att ta bort dem, plasta igen hålen med divinycel och sedan stänga igen både på över- och undersida med teak. Förhoppningsvis blir det snyggt och framför allt tätt.

På elektronikfronten är tanken att det ska vara lugnt till nästa år. Antagligen ska jag göra lite mindre förbättringar, mest gällande montering och kabeldragning samt förbättra lite skarvningar som inte blev riktigt så bra som tänkt. Att slänga ut SeaTalk1-nätet är dock lite lockande, men det kräver ny AP så det får nog vänta lite. Intressant är också att komplettera motorn med ett STNG-interface (Raymarine ECI-100) så att man kan få motordata i plottern. Inte jättenödvändigt, men inte helt tråkigt heller…

//Staffan

Har ett tag funderat på att bottenmåla direkt på hösten istället för att som vanligt göra det i samband med vårrustningen. Eftersom denna höst har bjudit på varmt och soligt väder och tid fanns så målades botten idag. Läst både bra och dåliga saker om att låta båten stå hela vinterhalvåret med en nymålad botten. Vissa färger kan tappa viss effekt i och med att de till viss del oxiderar men i det stora hela verkar det inte vara några större problem. Får se detta som ett test med andra ord. Om det funkar bra så sparar det helt klart en hel del tid på våren då man kan koncentrera sig på polering och rustning.

I år måste vi även för gott fixa till våra små läckage. Tyvärr höll inte lagningen vi gjorde förra året speciellt bra så nu blir det istället att göra likt andra Dehler 34-ägare, plasta igen ljusinsläppen i överbyggnaden och lägga teak. Därför var idag personal från Saltö Varv i Karlskrona på plats vid båten för att titta på jobbet. Förhoppningsvis kan de göra det direkt på plats och framför allt, göra klart innan sjösättning till våren!

Bottenmålad

Bottenmålad

Bottenmålad

Bottenmålad

Bottenmålad bulb

Bottenmålad bulb

Allt som allt en fin, varm och solig dag igen så helt OK att hålla på med målning. Blev helt OK resultat också även om kanske lite finslipning och påbättring behövs till våren.

//Staffan

 

 

Så var det slut för i år. Idag tog vi upp båten och därmed är hösten här. Härlig höstdag dock och oktober bjöd på strålande sol och nästan 20 grader varmt. Vi var många som skulle ta upp i klubben idag så det tog sin tid men viktigast är att säkert få båtarna på plats. Klubbens gamla kranbil fick slita hårt.

Redo för upptagning

Redo för upptagning

Smidigt lyft och en kort svängs avspolning av botten vid klubbens spolplatta. Tyvärr hade vi ovanligt många havstulpaner på skrovet i år så vi hade mer jobb än vanligt med att få henne ren. Tanken är att hinna bottenmåla nu redan under hösten så att det arbetet är klart till våren. Till våren väntar en ordentlig arbetsinsats för att polera upp det blå skrovet till forntida glans.

I slingen

I slingen

Upp!

Upp!

Upp, upp!

Upp, upp!

Upp, upp, upp!

Upp, upp, upp!

Bottentvätt vid platta

Bottentvätt vid platta

Sedan några meter krantur och parkering i stöttorna.

Parkerad

Parkerad

Parkerad

Parkerad

Slutligen tömde vi även alla vattensystem och tankar samt vinterkonserverade motorn. Därmed är Kampai redo för minusgrader även detta år. Återstår att täcka innan den första snön kommer men förhoppningsvis har vi några veckor på oss för att hinna göra det.

//Staffan