Trots avsaknad av både sommarvärme och sommarsol så var det dags för några dagars segling med ny och yngre besättning. Magnus, Karin, Elliot och jag. Det fanns dock gott om vind och delvis vågor men också en hel del riktigt fin segling. Det är helt klart så att det blir lättare och lättare att ha med barnen ut när de växer och kommer upp några år i ålder.

Resan började med en tripp mot Hanö i regn och måttlig läns. Mycket NO-vindar med fördelen att de var någorlunda ljumma (det är ju ändå bara mitten av juli) och framför allt då skydd av land inte ger upphov till så grov sjö. Väl framme på Hanö var det sedvanlig vandring till fyren, titta på dovhjortarna och Bönsäcken för att sedan förtära en god middag ombord. Planen var att ta en eftersläckare på hamnkrogen men den verkade vara helt igenbommad, för kvällen åtminstone. Efterforskning visar dock att den är öppen!

Gastar i läns mot Hanö

Nästa dag var vinden kvar på NO och 7-11m/s. Kryss mot Tjärö, ett kort hopp, var tanken och så blev det. En del sjö hade ändå hunnit bygga upp men med bra fart i båten så gick det rätt bra ändå. Karin och Elliot verkade inte direkt bry sig om vågorna utan tyckte mest det var roligt när det skvätta och lutade. De blev ordentligt översköljda av ett antal vågor men trots allt var åter både vindar och vatten ganska varma, så det var rätt ok.

Blöta gastar i kryss mot Tjärö

Väl framme i Tjärö testade vi den nya förlängda bryggan. Vi har tidigare haft problem med djupet där inne, men det var före förlängningen, så nu gick det bra. Dy-botten, så mjukt, men ingen känning och bra förtöjning med boj. Alltid smidigt att slippa ankaret. Denna gång hade vi även möjligheten att testa den nya restaurangen på Tjärö. Den får helt klart godkänt. Bra mat, men som vanligt i Sverige, lämnar serveringen en del att önska. Det tar ganska lång tid att få maten och servicen är lite förvirrad. Helt ok pris och mycket bra att alternativet finns, så jag hoppas verkligen att de kan driva verksamheten vidare!

Tjärö, bryggan

Nästa dag var det dags för ett lite längre ben till Karlskrona. Inledningsvis lugna vindare så Elliot och Karin började med att städa av däcket lite innan vi kom igång och seglade. Väl ute blev det dock även idag N – NO och 6-10m/s. Vi fick dock bra trim i båten och det var knappt någon sjö så mycket fin segling. Vi kunde i princip sträcka rakt på Hasslö inlopp direkt och sedan vidare förbi örlogshamnen in mot Karlskrona marina. Vi gjorde ännu en gång ett besök på Marinmuséum och tittade på ubåten Neptun. Sedan en sväng på stan för att kolla in läget.

Rent skepp!

Blåsigt…

Mot Karlskrona

Sista dagen på trippen för denna gång. Hem mot Ronneby. Ganska fint vädar idag med omslag till svaga SV-vindar. Därmed också kyligare. Vi race:ade lite med en Arcona 380 på vägen ut från Karlskrona förbi Kungsholms fort. Bra ordning på seglen gjorde att vi väl låg ikapp, antagligen även förbi om det hade blivit möjligt, så nöjd! Vi kryssade oss ut ett par slag och kunde sedan sträcka hela vägen hem till Ronnebys östra infart. En mycket fin segling!

Elliot till rors

Inhalet på plats, game on!

Karin till rors

Väl tillbaka i hemmahamnen packade vi ihop och städade av båten inför kommande turer.

Förtöjd, Ronneby

Det blir bättre och bättre och både Elliot och Karin visar åtminstone visst intresse för seglingen, båtlivet och allt som hör därtill. Det blir enklare efter ett par dagar till sjöss när alla kommer in i rutinerna. Det finns hopp!

//Staffan

Äntligen fick vi ihop en liten grabbseglingstur igen. Det var något år sedan. Denna gång var det Rickard, Kecke, Grahn och jag som lyckades synka semestrar och kalendrar för att ge oss ut på böljorna de blå under fyra dagar. Målet var Borgholm men med facit i hand så blev Kalmar alldeles ypperligt för att hålla det hela inom bekvämlighetsramarna som var uppsatta.

Första dagen tänkte vi ta oss upp till Bergkvara men då det knappt var någon vind och sedan dessutom blev grått, kallt och blött framåt eftermiddagen beslutade vi oss istället för att gå in redan i Sandhamn på Blekinges östra spets. En bra hamnkrog utlovades. Dessutom fyllde Rickard år så det blev firande där personalen ansträngde sig alldeles extra för att få till en mycket trevlig kväll. God mat, mycket bra service och en härlig atmosfär gör att Blekinges bästa hamnkrog antagligen inte ligger så långt ifrån sanningen.

Sandhamn i grått

Födelsedagsbarnet

Tisdagen lovade perfekta förutsättningar för att ta oss norrut i Kalmarsund. Sol, bra med vind och vind på rätt håll, dvs SV. Vi började med nya A2:an ganska omgående i svaga vindar och så fort det började friska i var det god fart i båten. I princip A2:an uppe hela vägen norrut tills vindarna började krypa över 10m/s. Fartrekord på dryga 10,5kn sattes och flera goa surfar hann vi med.

Kecke till rors

Väl i hamn i Kalmar, efter en välförtjänt GT, hittade vi ett bra hak att förtära kvällens middag på. Ytterligare en trevlig dag med mycket sol och mycket bra segling gick mot sitt slut.

Morgonen efter lyxade vi till med hotellfrukost på hotellet i hamnen och satte oss sedan iväg för den förväntat tuffaste dagen. Vinden var fortfarande SV och 7-10m/s och vi var redan tvungna att vända skutan hemmåt. Målet för dagen var Kristianopel, vilket vi också nådde. Kalmarsund visade sig dock från sin tråkigare sida med mestadels grått och mulet väder samt rätt ordentligt med sjö och vind. Gropigt med andra ord.

Rock ‘n roll i Karlmarsund

Väl framme i Kristianopel blev kvällen ändå ganska vacker. Vi lagade en delikat middag ombord och besökte sedan den lokala hamnkrogen för att insupa lite lokalkultur i form av karaoke med den lokala eliten. Märkligt, men på något sätt ändå underhållande.

Delikat middag

Kampai i Kristianopel

Red sky in the night is a sailors delight.

Sista dagen på turen utlovades åter fint och soligt väder och västliga vindar. Inledningsvis helt perfekt med andra ord och vi började med en brant gennaker-bog. Vinden friskade dock snart i och vred brantare så gennakern åkte ned och focken ut. Vi tuffade på i bra fart hela dagen och snittade dryga 7kn. På VHF:en hörde vi hur Sweden Rescue anropades för att en båt strax söder om Utklippan behövde assistans. När vi väl nådde Utlängan mötte vid Sjöräddningens båt från Hasslö-stationen som hade en liten segelbåt på släp. Enligt Sjöräddningen var insatsen lyckad, inga skadade och berodde på ett maskinhaveri. Segelbåten bogserades in till Sandhamn.

Alla rätt?!

Hemåt!

Efter Utlängan blev det lite kryss men vi kunde i princip gå rakt på bogen hemåt och behövde bara göra några få slag för att vinna lite höjd. En otroligt fin seglingsdag med bra fart, bra vind och sol!

Bjuder på en liten film från dagarna. Enjoy!

//Staffan

Vi smygbörjade semestern med en kort tvådagarstur i Blekinge. Prognosen såg lovande ut med ganska barnvänliga vindar och inte för mycket regn. Vindarna höll sig ok och vi satte kurs mot Drottningskär på Aspö. En fin liten hamn med en spännande fästning där kanoner, fängelsehålor och mat finns. Bra kombo. Väl där började det dock regna men kvällen avslutades med en magnifik regnbåge.

Förtöjd i Drottningskär

Regnskydd

Lugn…

Regnbåge supreme

Efter en god natts sömn satte vi iväg tillbaka hemåt i strålande solsken och svaga sydvästliga vindar. Perfekt dag för att jobba lite på seglingstrimmet. Inte helt överens ännu, men det var nog helt klart några steg i rätt riktning.

Staffan

Elliot

Semestertrim

Idag var även Elliot med uppe och jobbade en del med både vinschar och styrning.

Till rors

Nästa vecka blir det några dagars grabbsegling och så får vi se vart resan bär. Söderut eller norrut är frågan…

//Staffan

Efter att båten legat några dagar i Karlskrona efter förra seglatsen så var det dags att ta hem henne till Ronneby igen. Elliot, Magnus och jag tog oss an en härlig svensk sommardag med regn, mulet, stadig 8-12m/s NO och knappa 15 grader varmt i luften. Vart tog sommaren vägen?

Svensk sommar

Bekvämare under däck

En snabb seglats genom Hasslöbron och slör i princip hela vägen hem. Dryga 7kn på bara focken. Egentligen perfekt segelväder för längre seglats, bra vind och ingen sjö, men målet för dagen var bara ren transport till hemmahamn och förberedelse inför semestern innan för mycket regn började komma.

Mulen slör

Nu hoppas vi på att sommaren hittar tillbaka lagom till semestern börjar.