Som tidigare skrivet så kommer vi att vinterförvara Kampai på klubbens (RSS, Ronneby Segelsällskap) uppställningsplats detta år, som vi alltid tidigare gjort med Monsunen. Det innebär att vi måste masta av då klubbens kran ej är stor nog för att ta upp med masten på. Det var helt klart spännande att masta av 18m genomgående mast med dubbla spridare och jag måste erkänna att jag varit lite fundersam hur det skulle gå och hur man skulle göra. På det stora hela gick det dock mycket bra, men det är helt klart bitvis ganska tungt och framför allt en hel del pyssel med allt runtomkring.

Inledningsvis måste båten strippas så att riggen blir ren. Bommen måste av. Alla fall och revlinor måste ersättas med pilotlinor då de är dragna under överbyggnaden från masten till sittbrunnen. Snyggt, men lite pill.

Mycket att plocka bort...

Mycket att plocka bort…

Rigg och spinnakerbom

Rigg och spinnakerbom

Masten är som sagt genomgående och det har sina fördelar. Masten står nämligen fortfarande stadigt även då man lossat alla vant och stag. Det underlättar vid avmastning och antagligen ännu mer när man mastar på då man i lugn och ro kan spänna riggen när den kommit på plats.

Stadigt mastfäste

Stadigt mastfäste

När väl allt var strippat körde vi över till uppläggningsplatsen i Angelskog och till mastkranen.

Vid mastkranen

Vid mastkranen

Då lyftpunkten av masten måste ligga ovanför de undre vantspridarna måste kranens sling lyftas över dessa och sedan låsas med en lina ner till bomfästet för att ta vikten av masten. Detta funkade mycket bra men krävde en tur upp till vantspridarna i sjömansstolen. Detta måste göras varje gång, både vid av- och påmastning…

Mastklättring för att få kranslingen på rätt sida vantspridarna

Mastklättring för att få kranslingen på rätt sida vantspridarna

Sedan var det i princip bara att lossa alla stag och vant. Masten står som sagt av sig själv och när allt väl var redo var det “bara” dags att lyfta. Vi fick bra balans på masten så själva lyftet var enkelt men i detta läge hade masten gärna fått vara några meter kortare och några kilo lättare… Helt klart pyssel och lite fysiskt slit för att få ned och in masten till land.

Masthålet täckt, pilotlinor dragna

Masthålet täckt, pilotlinor dragna

När väl masten var strippad och inrullad i mastskjulet var det dags att köra tillbaka båten till hemmahamnen (15 min motorfärd över viken bara) för att invänta upptagning om någon vecka. Årets säsong är tyvärr slut, men med lite tur får vi lika vackert höstväder vid upptagning som idag vid avmastning.

Avmastad, i väntan på kranlyft och vintervila

Avmastad, i väntan på kranlyft och vintervila

Hemma vid bryggan och ett oljebyte senare så började det skymma och vi insåg att i princip hela dagen hade gått åt till detta. Vi gjorde dock inga större misstag, allt gick som tänkt och nästa gång ska vi nog kunna skynda på det hela.

Ännu en härlig dagsseglats i härlig sensommarvärme. Strålande sol, varmt och skönt och riktigt bra vind. Denna gång är det Magnus, Torbjörn, Elliot och jag som seglar. Kanske säsongens sista möjlighet att få med Elliot och denna gång gick det riktigt bra, trots ganska kraftig krängning och bra fart.

Hela gänget

Hela gänget

Vi sträckte ut på en kryss i ganska hoppig sjö och vindar omkring 6-9m/s. Vi fick plocka ett rev i storen efter ett tag, men mest för att göra det bekvämare med tanke på hanteringen av Elliot ombord. När han blir några år äldre behöver vi nog inte reva på grund av honom i alla fall, men denna gång gjorde det hanteringen enklare.

Elliot gick och lade sig och sov en lång stund efter lunch och sov skönt fram tills vi var tvungna att slå vilket vände upp och ner på hans värld i akterkojen.

Pausande Elliot (ur fokus...)

Pausande Elliot (ur fokus…)

Dessutom är det som bekant mycket roligare uppe i sittbrunnen där det är action än nere i kojen..

En glad Elliot!

En glad Elliot!

Vi seglade ut via Gåsfeten och planade sedan i princip tillbaka in via östra infarten. Vindarna ökade så den sista turen tog vi inomskärs med en tight kryss med snabba slag för att ta oss tillbaka i farleden.

Allt som allt, en mycket bra seglingsdag!

Fantastiskt sensommarsegling. Sol, varmt och bra vind.

Fantastiskt sensommarsegling. Sol, varmt och bra vind.

Torbjörn och Magnus

Torbjörn och Magnus

 

Nu är våra läckande ljusinsläpp (light strips) i rufftaket åtgärdade! Snyggt blev det i alla fall och än så länge verkar allt hålla tätt. Är mycket nöjd att vi gick på alternativet att behålla dessa istället för att lägga teak över. Bara det nu fortsätter att hålla tätt… Kanske får anledning att revidera den åsikten senare. Varvet i Simrishamn har varit mycket bra att ha och göra med och väldigt trevliga i sitt bemötande och hanterande av båten. Bra att veta inför framtidens eventuella bekymmer och moderniseringar.

Nylimmade light strips

Nylimmade light strips

Nylimmade light strips

Nylimmade light strips

Nylimmade light strips

Nylimmade light strips

Vi har seglat hela sommaren med “lagade” light strips men varvet hann inte slutföra jobbet och göra klart finishen innan vi behövde ha båten för semesterseglingen. Nu har de dock gjort allt klart och jag tycker resultatet ser riktigt snyggt ut. Vissa luftbubblor finns under limningen men jag fick förklarat för mig att enda sättet att bli av med dem var att måla med en svart primer som antagligen är huvudorsaken till att dessa light strips lossnade efter originalmontaget. Det verkar nämligen vara så att den svarta primer som varvet använde när de byggde båten har löst upp tidigare lim så därför avstod varvet från att göra samma misstag. Varvet upptäckte att på två av dessa light strips hade limmet inte härdat från fabrik, efter 6 år(!!). Vår tidigare båt, en HR Monsun från 1978, hade inte ett enda läckage på de 35 åren vi hade den båten så att börja läcka efter 5 år från nyproduktion känns lite sådär. Det finns säkert en förklaring, 2008 var kanske inte det bästa året i båtbranchen… Nu är det förhoppnigsvis fixat och fokus kan ligga på roligare saker.

Seglatsen hem blev riktigt fin. Trots väderprognoser med mycket moln blev det riktigt mycket sol, omkring 20 grader varmt och en bra västlig vind. Vi slog inte förra veckans tid när det gäller att segla dessa 50nm dock, mest på grund av svagare vindar och dåligt gennaker-trim. Helt klart något att jobba på.

Fin slör hem från Simrishamn

Fin slör hem från Simrishamn

Trots molnig prognos, solsken och värme nästan hela vägen hem

Trots molnig prognos, solsken och värme nästan hela vägen hem

Nu är Kampai tillbaka på sin plats i Ronneby och förhoppningsvis ska vi hinna få till några dagars segling till innan det är dags att avsluta säsongen. Planen är att masta av och ta upp i slutet av september för att sedan vinterparkera i Ronneby i väntan på vår, sol och värme.

Listan på saker som måste fixas till nästa år kan göras olika lång beroende på vad man lägger i begreppet “måste”.

  • söndrig jib måste fixas
  • uppfällbara bordet i sittbrunnen behöver fixas, gasfjädrar bytas
  • alla block måste rengöras och smörjas
  • något skot behöver bytas
  • storskotsvagnen behöver ses över och delvis bytas
  • Webasto-värmaren måste servas

… och så elektronik/instrumentering. Det blir dock ett antal egna postningar om den saken.