Äntligen dags för riktig premiär med segel och allt. Sommarvädret håller i sig och en riktigt vacker kväll blev det. Vi premiärhissade det nya storseglet och gjorde några små findings. Det nya seglet har andra rev då vi ville ha ett större rev i seglet än tidigare. Vi hade dock inte tänkt på att det leder till vissa nödvändiga följdjusteringar gällande länger på revlinor i Seldéns single-line bom. Det blev vi dock snabbt varse om och efter lite justering så har vi nu första revet fixat men det andra, större revet, kräver en del pyssel. I övrigt stod det nya storseglet snyggt och känns som ett bra lyft. Det gamla var nog rätt slitet ändå… 

Kvällscruise

Magnus

Matchande segelställ!

B&G sunset

Dagen efter var det dags för säsongens första race. Ronneby Segelsällskap hade en intern liten enkel regatta inom- och utomskärs på ca 20nm. Vi var 9 båtar som startade i omväxlande vindar och väder. Starten gick i princip stiltje men sedan kom vinden och det blev ett riktigt bra race med både kryss och undandvindsben. Magnus och jag körde på två och lyckades segla riktigt bra för att vara första gången.

Många bakom…

Tomt framför!

A2-ben

Kryssben

Vi var först över mållinjen med ganska god marginal, så oavsett slutresultat efter SRS-beräkning så körde vi från resten av gänget! =)

Nästa problem för säsongen är att förbrukarbanken av GEL-batterier antagligen sjunger på sista versen efter 10 säsonger. Den stora frågan just nu är, bara byta ut till nya fräscha GEL-batterier eller gå LiFePO4-vägen… Återstår en del funderande och övervägande. Återkommer i ämnet. 

//Staffan

 

Efter lite NMEA2000-strul med den nya vindgivaren (B&G) blev det äntligen ordning på grejerna. Det visade sig att den förlängnings av NMEA2000 stamledning jag blev tvungen att göra då jag insåg att vindgivaren måste sitta på just stamnätet och inte på en drop-kabel, inte riktigt höll måttet. Jag använde Micro-C-kontakter för egen kontaktering av ändarna men hade lyckats slarva med jordledningen när jag skruvade ihop den ena kontakten. Ny kontaktering, en reset av nätverket och sedan allt funkar som det ska. 

AWA och TWA!

Även kompass-sensor blev kalibrerad och autopilotens “sea trail / autotune” genomfördes och allt ser ut att funka som det ska. 

//Staffan

 

Ännu en härlig sommardag med 25 grader och strålande sol. Magnus och jag träffades nere i Ronneby för att äntligen masta på och få Kampai klar för segling. Allt tar dock sin tid… 

Innan mastlyft ska masten tas ut och göras klar, vilket är en hel del pyssel. Vi bytte dessutom fock- och storsegelfall i förebyggande syfte, men genomdragningen av dessa nya gick enkelt och utan fadäs. 

Riggad och klar

Efter att ha sett Hamnens riggskola del 2, tänkte jag testa den fiffiga sling-läggningen som visas där för att slippa en klättring i masten. Vi måste ha slingen ovanför första spridarparet så de övriga åren har jag alltid klättrat mast vid på- och avmattning. Nu tänkte jag slippa åtminstone vid påmastning. Allt gick bra, men när vi skulle få loss slinget efter riggning så visade det sig ändå att det kinkade till sig så illa att Magnus fick åka upp till första spridarparet och lösa debaklet. Slutet gott allting gott dock. Mast på! 

Vi jobbade vidare och fick på hela riggen, en preliminär riggjustering och nya storseglet från Hamel på plats. Ska bli kul att testa! Krafterna sinade dock framåt kvällen så premiärturen får skjutas på ytterligare några dagar. Nu är Kampai dock segelklar! 

Den nya kick-hanteringen med dubbelkommando ser ut att funka som tänkt. Återstår att se om kvarvarande justeringslängd är för kort eller inte. Kan behöva korta de tidigare utväxlingarna lite för att få det bra. Även den nya lösningen för inhalet till focken via en avlastare och enbart en kontroll-lina för båda infallen ser ut att funka i teorin. Återkommer efter test och justering. 

Dubbelkommando på kicken

Jag kopplade också som hastigast in den nya vindgivaren i masttoppen men fick inte riktigt ordning på NMEA2000-nätet, så lite felsökning kvarstår. Det är nog bara lite kabelproblem så jag hoppas lösa det inom kort. 

//Staffan

 

Främst på grund av Raymarines upplevda totala fokus på fiske och motorbåtar och totalt (upplevt) ointresse av segling är nu skiftet till B&G ombord nästan slutfört. Återstår en del fixande och justeringar men det mesta är på plats. 

Senast installerades B&G NAC-3 autopilot med tillhörande sensorer och Triton2-display. Tanken är att testa om det funkar att köra systemet utan dedikerad manöverpanel utan förlita sig på autopilotkontroll via B&G Zeus-displayer tillsammans med fjärrkontroll. Funkar inte detta på ett bra sätt så får kanske en manöverpanel installeras senare. 

NAC-3, rodergivare och drivenhet

Bytet från Raymarine EV-pilot till B&G NAC-3 gick tämligen smidigt. Jag har valt att behålla Raymarines SeatalkNG-backbone som redan (i princip) fanns i båten och ansluter NMEA2000-enheter med Micro-C-kontakt via Raymarines adaptrar. Det funkar bra, men blir lite extra kostnad med adaptrarna. Jag behåller även Raymarines linjära drivenhet av typ 1 som funkar utmärkt ihop med B&G kursdator. Roderlägesgivaren byttes också till en ny NMEA2000-baserad variant. Allt ser lite klenare ut än motsvarande Raymarine-grejer, men förhoppningsvis ska det hålla. Roderlägesgivaren var lite större i fästet än motsvarande Raymarine så det blev lite meckande för att få den bra på plats. Kanske måste återkomma till den installationen efter lite inkörning. Precision9-kompassen / sensorn monterade jag på samma ställe som motsvarande Raymarine-sensor satt, så det borde funka bra. Enbart NMEA2000-anslutning. 

Problemet uppstod med B&G vindgivare som, efter mycket om och men, visade sig skulle anslutas som terminerande ändpunkt i NMEA2000-nätet. Det gjorde att jag blev tvungen att förlänga mitt backbone och dessutom skarva på en Micro-C-kontakt på SeatalkNG-backbonet för att “gå över” till Micro-C nät. Detta ska fungera då kableringen är densamma, bara olika kontakter. Jag har dock ännu inte fått tillfälle att testa vindgivaren ihop med resten av systemet så återkommer om detta. 

Triton2-displayen installerades istället för Raymarines AP-kontroller och täcker upp hålet bra. Jag kan inte kontrollera B&Gs AP från denna display men AP-vyerna ger ändå motsvarande information. 

Triton2

Mest intressant i kommande utprovning blir B&Gs fjärrkontroll till APn som är blåtands-baserad istället för Raymarines motsvarighet. Min förhoppning är att denna ska fungera mycket bättre och framför allt inte ta så lång tid att “starta”. Den var i alla fall enkel att koppla in och para ihop. 

Nu återstår kalibrering till sjöss och vind-instrument. Masten ska på först bara… 

//Staffan