Sommaren fick ett abrupt (tillfälligt?) slut för någon vecka sedan. Sol och värme försvann och ersattes av kallare och betydligt mer ostadigt väder. Regn, sol, regn, sol osv. Efter några dagar på landbacken så tog vi dock en liten kort tur mellan regn-gluggarna till Tjärö för en god middag och en fin kväll innan semestern är slut för denna sommaren och skola och jobb återkommer. Inte sagt att seglingen är slut för det, men ledigheten och därmed också möjligheterna till några längre eskapader.

Vi kryssade ut fint genom västra infarten till Ronneby och gick sedan utomskärs till Tjärö. Ganska många båtar både på väg in och ut så det verkade vara fler som hade tittat på väderprognosen och prickat in dessa dagar. Väldigt många tyskar. Therese fick ingen ro att läsa utan fick jobba vid vinscharna för kryssens många slag ut.

Lugnet på Tjärö

Väl på Tjärö lade vi till vid seglarbryggan och klämde in oss mellan en stor motorbåt och en tysk segelbåt. Ganska många båtar på Tjärö, men det är ett populärt ställe. Kanske snart för populärt? Tärnö verkar lugnare men saknar ännu den service och restaurang som Tjärö har. Elliots klasskompis med familj hittade också ut för ett kort besök innan de skulle vidare i motorbåt.

Elliot pausar

Efter en god middag och en god natts sömn seglade vi tillbaka till Ronneby inomskärs i svaga till obefintliga vindar och mulet väder.

Aktiv besättning …

Väl i hamn kom regnet, igen …

//Staffan

En fantastiskt somrig sommar så långt! Sol, värme och lite lagom regn då och då har gjort juli 2021 till en riktigt bra sommarmånad! Varmt i vattnet både i sjö och hav har det också blivit och, för ovanlighetens skull, ganska måttliga och stabila vindar perfekta för segling.

Vi påbörjade vår andra andra semestertur med ny besättning; Magnus, Karin, Therese, Elliot och Staffan. Målet var att komma norr om Ölandsbron och vara ute åtminstone en vecka. Vi siktade också på “bekväm” segling och att försöka undvika strapatser. Vi seglade dock ändå ganska långa ben för att vara semestersegling.

Vi började med att kasta loss från Ronneby och tog vägen söder om Utlängan upp till Kristianopel. Fina vindar och bra fart tillsammans med Code-seglet gjorde seglingen snabb och behaglig.

Therese har redan hittat sin favoritplats.

Dag två satte vi kurs upp mot Kalmar och även här en härlig seglingsdag med sol, värme och fina vindar. Code igen. Kalmar är alltid välorganiserat och bra service. Slottet och staden i sig är också ett trevligt besöksmål. Denna gång såg vi även två fina båtar. En bekants tidigare Dehler 34SV och en äkta J-12 på väg norrut. Stilig skuta, som vi också mötte till sjöss någon dag senare. Tydligen 12-metersrace i Helsingfors senare i sommar.

Norrut i Kalmarsund

Dag tre fortsatte vi uppåt till Borgholm. Äntligen norr om Ölandsbron. Gott om gästplatser och ovanligt fullt i stan för att ändå vara corona-tider … Glesare ute i marinan dock. Vi besökte fästningen och bevittnade en fantastiskt vacker solnedgång över havet.

Norr om Ölandsbron!
Favoritposition #2, kryss
Viktigt med stuvutrymmen för proviant

Jag träffade även Anders och hans Dehler 34SV Seven! Trevlig pratstund och fin båt! Fast peka är nog en sak att sätta på “todo-listan”.

Anders Dehler 34SV Seven med Race 80-peke

När batterierna är slut i Paddan …
Borgholm by night

Dag fyra tänkte vi diskret sticka söderut lite tidigare utan att väcka hela besättningen, men det gick sådär. En tidig dag med ben tillbaka ner till Kristianopel. Anledningen var en väderomslag senare i veckan som såg ut att komma med stark västlig vind, så vi beslutade att gå tillbaka ner till kända vatten och hinna med en västligare sväng också.

“Diskret” losskastning … alla utom Elliot vakna ändå … fin morgon!

J-12 möte i Kalmarsund, US-15 “Vim”

Dag fem tog vi inomskärsvägen till Karlskrona för sol och bad där. Lite alger i vattnet men ändock bra bad. Elliot förlorade sina cyklop men sådant händer. Dessutom träffade vi Växjö-vänner i hopptornet.

Therese och Elliot i Kristianopel

Dag sex tog vi oss till klassiska Tjärö för att avsluta denna tur med lite skärgårdsidyll, god mat, sol och bad. Vi hamnade bredvid ett par trevliga Seattle-bor i en Xc-38 som fällde ned sin fina badbrygga så att Elliot och Karin kunde hoppa och bada därifrån. Många trevliga diskussioner med dem.

Tjärö

Dehler 34SV Kampai, på Tjärö bredvid en amerikansk Xc-38

Det analkande vädersystemet kom enligt prognoserna så med facit i hand var det klokt att komma ner i tid. Stark västlig vind med uppåt 15-20m/s kom som lovat men vi länsade hemåt med liten fock inomskärs för en riktigt fin sista etapp. Lagom förtöjda och efter “Klart skepp” kom regnet.

Allt som allt en riktigt fin seglingsvecka i kanonväder. Bra båt med bra besättning!