Andra semestersvängen

Efter några dagars tid till annat på landbacken och förhoppning om lite roligare väder gav vi oss ändock ut några dagar till. Prognosen sade lite regn, en hel del vind men också en hel del sol och värme, åtminstone någon av dagarna. Regn och blåst blev införlivat och faktiskt också en del sol. Värme vet jag dock inte om jag håller med om.

Vi seglade bort till Sandhamn på Blekinges ostspets och hade ritkigt fin segling men ganska mycket sjögång så efter ett tag gick vi inomskärs efter Karlskrona istället för att slippa sjön. Väl framme i Sandhamn var det ganska fullt men en tydlig och trevlig hamnkapten lotsade in båtarna till bra platser och därmed förlöpte allt enkelt.

Sandhamn (Blekinge)

Dagen efter tog vi inomskärsvägen tillbaka till Karlskrona. Även denna gång under Senorenbron som med sina proklamerade 18m fri segelbar höjd alltid är lite spännande. Vår båt har 17,6m men än så länge har inte ens VHF-sprötet tagit i. Det är dock som sagt alltid lika spännande.

Magnus till rors i svenskt sommarväder
Efter regn …
Segling när den är som bäst …

Dagen bjöd på ganska mycket sol faktiskt men även ordentliga regnskurar och därmed också ordentligt med vind. Vi fick ta ett rev på kryssen efter bron in mot Karlskrona när det brallade i bra och vi var lite “over-powered”. Byigt som tusan också.

Väl framme i Karlskrona blev det dock lugnt och så länge solen var framme var det faktiskt snudd på sommarvärme. Till havs hade vattentemperaturen varit 10,5(!!!) grader som lägst men närmre kusten var det åtminstone 18-19 grader. Kyligt …

Lite sommarkänsla i Karlskrona

Sista dagen tillbaka till Ronneby genom Hasslöbron och fin segling i ganska lätta vindar.