B&G-installation, nästan klar

Främst på grund av Raymarines upplevda totala fokus på fiske och motorbåtar och totalt (upplevt) ointresse av segling är nu skiftet till B&G ombord nästan slutfört. Återstår en del fixande och justeringar men det mesta är på plats. 

Senast installerades B&G NAC-3 autopilot med tillhörande sensorer och Triton2-display. Tanken är att testa om det funkar att köra systemet utan dedikerad manöverpanel utan förlita sig på autopilotkontroll via B&G Zeus-displayer tillsammans med fjärrkontroll. Funkar inte detta på ett bra sätt så får kanske en manöverpanel installeras senare. 

NAC-3, rodergivare och drivenhet

Bytet från Raymarine EV-pilot till B&G NAC-3 gick tämligen smidigt. Jag har valt att behålla Raymarines SeatalkNG-backbone som redan (i princip) fanns i båten och ansluter NMEA2000-enheter med Micro-C-kontakt via Raymarines adaptrar. Det funkar bra, men blir lite extra kostnad med adaptrarna. Jag behåller även Raymarines linjära drivenhet av typ 1 som funkar utmärkt ihop med B&G kursdator. Roderlägesgivaren byttes också till en ny NMEA2000-baserad variant. Allt ser lite klenare ut än motsvarande Raymarine-grejer, men förhoppningsvis ska det hålla. Roderlägesgivaren var lite större i fästet än motsvarande Raymarine så det blev lite meckande för att få den bra på plats. Kanske måste återkomma till den installationen efter lite inkörning. Precision9-kompassen / sensorn monterade jag på samma ställe som motsvarande Raymarine-sensor satt, så det borde funka bra. Enbart NMEA2000-anslutning. 

Problemet uppstod med B&G vindgivare som, efter mycket om och men, visade sig skulle anslutas som terminerande ändpunkt i NMEA2000-nätet. Det gjorde att jag blev tvungen att förlänga mitt backbone och dessutom skarva på en Micro-C-kontakt på SeatalkNG-backbonet för att “gå över” till Micro-C nät. Detta ska fungera då kableringen är densamma, bara olika kontakter. Jag har dock ännu inte fått tillfälle att testa vindgivaren ihop med resten av systemet så återkommer om detta. 

Triton2-displayen installerades istället för Raymarines AP-kontroller och täcker upp hålet bra. Jag kan inte kontrollera B&Gs AP från denna display men AP-vyerna ger ändå motsvarande information. 

Triton2

Mest intressant i kommande utprovning blir B&Gs fjärrkontroll till APn som är blåtands-baserad istället för Raymarines motsvarighet. Min förhoppning är att denna ska fungera mycket bättre och framför allt inte ta så lång tid att “starta”. Den var i alla fall enkel att koppla in och para ihop. 

Nu återstår kalibrering till sjöss och vind-instrument. Masten ska på först bara… 

//Staffan

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *